Amenzi record pentru un furnizor de energie din Satu Mare, acuzat de practici abuzive. ANRE intervine ferm

Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a amendat cu 740.000 de lei compania Grenerg SRL, furnizor de energie electrică cu sediul în Satu Mare, în urma unui control declanșat după sesizări repetate din partea consumatorilor și informații apărute în spațiul public.
Verificările ANRE au scos la iveală două tipuri de nereguli grave. În primul rând, Grenerg a fost sancționată cu 340.000 de lei pentru schimbarea abuzivă a furnizorului de energie în cazul a 34 de clienți, care s-au trezit cu facturi de la această companie fără să fi semnat vreun contract. În al doilea rând, compania a primit o amendă maximă permisă de lege, de 400.000 de lei, pentru întocmirea defectuoasă a facturilor, cu nerespectarea regulamentelor ANRE.
Grenerg SRL are termen până la 1 iulie 2025 să calculeze și să transmită ANRE situația diferențelor de consum pentru toți clienții afectați, urmând să regleze sumele facturate în mod eronat. Până la 15 iulie, compania este obligată să informeze toți clienții despre dreptul la compensații pentru abaterile constatate.
Președintele ANRE, George Niculescu, a transmis un mesaj ferm furnizorilor de energie: „Practicile de manipulare, inducerea în eroare sau folosirea frauduloasă a datelor clienților NU vor fi tolerate. Consumatorii nu sunt singuri.”
Grenerg SRL, înființată în 2008, se prezintă ca unul dintre primii producători de energie regenerabilă din România, deținând două turbine eoliene în Galați și o centrală fotovoltaică în Satu Mare. Compania a mai fost implicată în scandaluri în trecut, fiind acuzată că a folosit semnăturile localnicilor de la sondaje privind panouri solare pentru a-i transfera ilegal ca abonați.
Grenerg s-a apărat atunci susținând că a fost o eroare informatică atunci când a preluat din portofoliul Hidroelectrica clienții fără ca aceștia să știe.
Pentru a preveni situații similare, ANRE a lansat o campanie națională de informare, menită să ajute consumatorii să își cunoască drepturile și să aleagă informat furnizorii de energie, mai ales în contextul în care de la 1 iulie 2025 prețul energiei nu va mai fi plafonat. Spoturile informative pot fi vizionate pe canalele oficiale de YouTube și Facebook ale ANRE.
Comunicatul de presă transmis de către ANRE: Luând act de o serie de informații apărute în spațiul public despre comportamentul potențial abuziv al unui furnizor de energie electrică, precum și de o serie de sesizări primite de la consumatori, ANRE a derulat un control la societatea GRENERG SRL.
În ceea ce privește sesizările referitoare la schimbarea abuzivă a furnizorului (consumatorii primeau facturi din partea societății GRENERG, deși nu aleseseră acest furnizor), controlul s-a finalizat cu o amendă în cuantum total de 340.000 lei, în care 34 de fapte au fost sancționate cu câte 10.000 de lei fiecare.
În ceea ce privește modul în care furnizorul GRENERG a întocmit facturile, mai precis cu nerespectarea prevederilor Regulamentului de furnizare, controlul a constatat 53 de contravenții. Cuantumul total al amenzii a fost maximul permis de legislație, în valoare totală de 400.000 lei.
În urma controlului efectuat de către ANRE, furnizorul GRENERG are termen data de 15 iulie 2025 pentru a informa toți clienții din portofoliu referitor la dreptul consumatorului de a primi compensaţii pentru nerespectarea de către furnizor a obligaţiilor prevăzute în Standardul de performanţă pentru activitatea de furnizare a energiei electrice, precum și modalitatea de acordare a acestora.
Totodată, furnizorul GRENERG va calcula pentru fiecare client care a făcut obiectul contravențiilor, diferența dintre indexul nou din factura aferentă lunii aprilie 2025 și indexul vechi aferent lunii octombrie 2024, făcând o comparație cu total consum facturat de GRENERG în aceeași perioadă. Pentru clienții care au reziliat contractele de furnizare se va lua în calcul citirea la data schimbării furnizorului. Diferențele identificate din cele două moduri de calcul se reglează astfel încât consumul total facturat clientului să fie cel real. Situația comparativă se va prezenta de către GRENERG către ANRE până pe 1 iulie 2025.
“Faptul că românii au primit facturi de la un furnizor pe care nu l-au ales, precum și faptul că au fost facturați nerespectând reglementările ANRE, este inacceptabil. Le transmit tuturor furnizorilor de energie: practicile de manipulare, inducerea în eroare sau folosirea frauduloasă a datelor clienților NU vor fi tolerate. Consumatorilor le transmit că NU sunt singuri:ANRE va interveni cu toată fermitatea în astfel de cazuri”, a declarat Președintele ANRE, George Niculescu.
