PresaSM Știri din Satu Mare

Top Menu

  • Contact

Main Menu

  • Acasă
  • Locale
  • Nationale
  • Anchete
  • Reportaje
  • Politica
  • Life
  • Editorial
  • Contact
  • Contact

logo

PresaSM Știri din Satu Mare

  • Acasă
  • Locale
  • Nationale
  • Anchete
  • Reportaje
  • Politica
  • Life
  • Editorial
  • Contact


LocaleLife
Home›Locale›Tot ce trebuie să știi despre mașinile cu volanul pe dreapta. Ce se întâmplă după BREXIT

Tot ce trebuie să știi despre mașinile cu volanul pe dreapta. Ce se întâmplă după BREXIT

By PresaSM
iulie 14, 2020
1020
0

Registrul Auto Român explică în detaliu tot ce trebuie să știți despre statutul legal al autovehiculelor cu volanul pe partea dreaptă și cum poate primi un astfel de autovehicul Cartea de Identitate a Autovehiculului (CIV) pentru a fi înmatriculat în România.

Modul în care autovehiculele cu volan pe partea dreaptă introduse individual în România pot primi CIV este precizat clar în Reglementările RNTR 7, aprobate prin OMTCT nr. 2.132/2005, cu modificările și completările ulterioare. În secțiunea “Sistemul de direcție” din Capitolul IV, se stipulează că:

“Postul de conducere trebuie să fie situat pe partea stângă în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului. Sunt exceptate autovehiculele speciale utilizate în serviciile publice comunitare (curățenie stradală), precum și autovehiculele care au fost înmatriculate ultima dată într-un alt stat membru al UE și care nu au suferit modificări în raport cu configurația de înmatriculare inițială. Pentru acestea din urmă, în cazul autovehiculelor din categoriile M2 și M3, ușile de serviciu vor fi amplasate pe partea dreaptă, în raport cu planul median longitudinal al autovehiculului”.

Pe de altă parte, RNTR 7 impune obligativitatea înlocuirii farurilor originale cu unele care emit un fascicul luminos asimetric, orientat spre partea dreaptă a drumului.

Așadar, ținând cont de prevederile legale, Registrul Auto Român este în măsură să acorde CIV unui autovehicul care are volanul pe partea dreaptă, dar se încadrează în aceste excepții.

O altă prevedere legală a RNTR 7 este cea referitoare la omologarea individuală a autovehiculelor cu volan pe partea dreaptă, dar care au suferit modificări constructive:

“Omologarea autovehiculelor echipate cu postul de conducere pe partea dreaptă în raport cu planul median longitudinal al vehiculului şi care au suferit modificări ale caracteristicilor constructive menţionate în CIV se acordă numai dacă postul de conducere se schimbă pe partea stângă în raport cu planul median longitudinal al vehiculului”. Concret, dacă un autovehicul înmatriculat în România cu volanul pe partea dreaptă se prezintă la RAR după ce i-au fost aduse modificări constructive, acesta va putea fi reomologat doar dacă și postul de conducere a fost mutat pe partea stângă.

UE nu permite interdicții pentru mașinile cu volanul pe dreapta

Pentru clarificarea poziției naționale cu privire la acest subiect, trebuie precizat că legislația din România transpune și pune în aplicare legislația UE în domeniu, legislație care nu permite introducerea de interdicții de natură tehnică referitoare la autovehiculele echipate cu volan pe partea dreaptă.

Comisia Europeană consideră că introducerea interdicţiei de înmatriculare a unor astfel de autovehicule constituie o barieră pentru libera circulaţie a mărfurilor, fiind o măsură disproporţionată în raport cu obiectivul public de asigurare a siguranţei rutiere şi protecţiei sănătăţii şi vieţii cetăţenilor UE.

În acest sens, trebuie avut în vedere faptul că există deja două hotărâri ale Curții de Justiție a Uniunii Europene, cu privire la cauzele C-639/11 (Comisia Europeană împotriva Poloniei) și C-61/12 (Comisia Europeană împotriva Lituaniei), prin care Curtea de Justiție a constatat că statele respective, care aveau restricții naționale privind înmatricularea autovehiculelor cu volan pe partea dreaptă, nu și au îndeplinit obligațiile ce le revin, prin nerespectarea prevederilor legislației UE aplicabile.

S-a considerat că introducerea interdicției de înmatriculare a unor astfel de autovehicule este contrară regulilor UE privind libera circulație a mărfurilor (art. 34 din Tratatul de Funcționare a UE) și reprezintă o încălcare a legislației UE de omologare (de exemplu Directiva cadru 2007/46/CE), fiind o măsură disproporționată în raport cu obiectivul public de asigurare a siguranței rutiere și protecției sănătății și vieții cetățenilor din UE.

În consecință, introducerea unei restricții privind omologarea și/sau eliberarea cărții de identitate pentru autovehiculele echipate cu volan pe partea dreaptă nu poate fi avută în vedere, deoarece aceasta ar duce la introducerea unei proceduri de „infringement” din partea Comisiei Europene pe un subiect pe care Curtea de Justiție a UE s-a pronunțat deja în defavoarea statelor membre care aveau astfel de restricții.

Ce se întâmplă după BREXIT

Dat fiind interesul public ridicat pentru situația autovehiculelor care provin din UK, în contextul Brexit, RAR precizează că până la data de 31 decembrie 2020 este în vigoare o perioadă de tranziție stabilită ca urmare a Acordului de retragere, dar care poate fi prelungită.

În consecință, până la 31.12.2020 se acceptă, în aceleași condiții, omologările UE emise de UK, adică și autovehiculele cu volan pe partea dreaptă care provin din UK vor putea primi CIV, dacă respectă celelalte condiții aplicabile.

De la 1 ianuarie 2021, dar numai dacă perioada de tranziție dintre UK și Uniunea Europeană nu va fi prelungită, omologarea de tip emisă de Regatul Unit nu va mai fi valabilă în România, iar vehiculele cu volan pe dreapta provenite din UK vor fi tratate asemenea oricărui alt vehicul care provine dintr-un stat terț din afara UE și nu vor mai primi CIV, deci nu vor mai putea fi înmatriculate în România.

În ceea ce privește autovehiculele echipate cu postul de conducere pe partea dreaptă și care sunt deja înmatriculate în România, RAR menționează că nu există în acest moment nicio altă prevedere legislativă care să oblige la modificarea poziției postului de conducere pe partea stângă.

Precizările RAR vin în contextul în care Poliția Română a oferit publicității o statistică cu privire la accidentele grave care au avut loc pe șoselele din țară din cauza mașinilor cu volanul pe dreapta.









TagsmașiniRAR
Previous Article

Slăbește Sănătos Cu Ajutorul Programului FitFoodWay (P)

Next Article

Percheziții în Tășnad. Trei femei au fost ...


ARTICOLE SIMILARE

  • Locale

    FOTOGALERIE. Una dintre cele mai spectaculoase Dacia Duster se află în județul Satu Mare

    aprilie 20, 2021
    By PresaSM
  • LifeLocaleNationale

    RAR Auto-Pass, documentul care va fi obligatoriu pentru vânzarea unei mașini second-hand. Ce informații va conține

    aprilie 27, 2023
    By PresaSM
  • masini second hand Germania
    Locale

    Mașini second hand din Germania? Ce spun nemții, care sunt cele mai fiabile

    noiembrie 12, 2018
    By PresaSM
  • parcul auto al județului satu mare
    LocaleTop News

    INFOGRAFIC. Parcul auto al județului Satu Mare, dominat de mașinile diesel, vechi de peste 20 de ani – RADIOGRAFIE

    februarie 19, 2024
    By PresaSM
  • LifeLocaleNationale

    RAR trage un semnal de alarmă! Fake news-uri care vizează șoferii: „Sunt menite să genereze panică printre proprietarii de mașini”

    aprilie 16, 2025
    By PresaSM
  • LifeLocaleNationale

    FOTO. Metoda inedită prin care locuitorii din județul vecin vor să-i descurajeze pe șoferi să parcheze pe trotuare

    august 10, 2022
    By PresaSM

Scrie un comentariu

Citește și:

  • Locale

    ”Șmecher” de Satu Mare. Un sătmărean și-a ”PARCAT” mașina în… BLOC

  • LifeLocale

    Free Life organizează un nou târg de adopții. Este nevoie și de donații, în special bobițe pentru puiuți

  • LocaleTop News

    FOTO. Ucrainean, prins la vama Halmeu cu sute de mii de euro. Încerca să intre cu ei în România



© Copyright 2016-2022 PresaSM.ro. Toate drepturile rezervate.
Creat de ottoweb


PresaSM folosește fișiere cookie pentru a ne asigura că îți oferim cea mai bună experiență de navigare.ACCEPTMai multe informații