PresaSM Știri din Satu Mare

Top Menu

  • Contact

Main Menu

  • Acasă
  • Locale
  • Nationale
  • Anchete
  • Reportaje
  • Politica
  • Life
  • Editorial
  • Contact
  • Contact

logo

PresaSM Știri din Satu Mare

  • Acasă
  • Locale
  • Nationale
  • Anchete
  • Reportaje
  • Politica
  • Life
  • Editorial
  • Contact


LocaleAnchete
Home›Locale›„Autostrada Nordului” se oprește la Baia Mare. Sătmărenii, ”uitați” la licitație

„Autostrada Nordului” se oprește la Baia Mare. Sătmărenii, ”uitați” la licitație

By PresaSM
noiembrie 6, 2019
1525
4

„Autostrada Nordului” se oprește la Baia Mare. Cel puțin asta arată licitația lansată miercuri în Sistemul Electronic de Achizții. Fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, a precizat la Satu Mare că licitația va deveni publică luni, fără a menționa că segmentul Baia Mare – Petea nu e prevăzut în licitație. Pentru ca proiectul „Autostrăzii Nordului” să fie respectat, DN 19 ar trebui modificat, inclusiv tronsonul Satu Mare – Petea. 

Au uitat de Satu Mare la licitație

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a lansat miercuri, 6 noiembrie 2019, licitaţia de „Elaborare Studiu de Fezabilitate Drum de mare viteza Baia Mare – Suceava”. Licitația fusese anunțată la Satu Mare de fostul ministru Răzvan Cuc. Cuc a spus că licitația va fi publicată luni. Anunțul a fost făcut la Satu Mare, dar fostul oficial nu a precizat faptul că licitația nu prevede și transformarea E58 în drum expres.

Practic, este vorba despre împărțirea în trei loturi a drumului expres. Primul lot este între Baia Mare și  Bistriţa, cu o valoare estimată: 19.415.185 RON fără TVA. Al doilea lot asigură legătura dintre Bistriţa și Vatra Dornei, și are o valoare estimată la 16.497.789 RON fără TVA. Al treilea lot este cel final, între Vatra Dornei și Suceava, la o valoare estimată de 17.595.156 RON fără TVA.

Cum a precizat ministrul Cuc, durata pe care firmele o au la dispoziție pentru realizarea studiului de fezabilitate este de 15 luni, iar termenul final pentru depunerea ofertelor este ianuarie 2020.

Istoricul Autostrăzii Nordului

Discuții despre o autostradă care să lege nordul celor două provincii istorice au început încă din 2015, fiind mai ales susținută de societatea civilă. Drumul ar fi permis accesul rapid al moldovenilor la infrastructura de mare viteză din Ungaria, mai ales că țara vecină s-a mișcat mult mai repede decât România, iar autostrada M3 se apropia cu rapiditate de zona de frontieră.

Inițiativa a fost preluată de parlamentari, mai ales după protestul civic #șîeu, iar „Autostrada Nordului”, care presupunea asigurarea legăturii rapide între Suceava și Petea a fost codificată în lege.

În județul Satu Mare, traseul urmat de autostradă trebuia să fie cel al Drumul European 58, iar apoi, din Satu Mare spre Petea, pe DN 19A, șoferii puteau ajunge rapid în țara vecină. La 50 de km de vamă, șoferii urmau să urce pe autostrada M3.

Sătmărenii au tot sperat

Sătmărenii sperau ca proiectul pentru autostradă să vină cu modificări ale drumul european, unele care să permită o viteză mai mare și deci călătorii mai rapide și mai sigure spre destinații precum Baia Mare, Dej și Bistrița, dar și Vatra Dornei și Suceava.

Doar că odată publicată Strategia Fiscală, Autostrada Nordului „s-a transformat”, pe hârtie, în drum expres, Petea – Satu Mare și autostrada Nordului Baia Mare – Suceava. La publicarea pe SEAP și porțiunea de autostradă a devenit tot drum expres.

Totuși, diferența dintre drumul expres și autostradă nu este așa de mare, dacă ne uităm la documentele publicate chiar de CNAIR (pe atunci CNADNR) și care stabilesc normativele din domeniu. Documentele arată că construcția drumurilor expres va fi făcută în așa fel încât să se țină cont de o ulterioară transformare a lor în autostrăzi.

Nu este foarte clar ce câștigă sătmărenii, dar pare să nu fie prea multe

Pentru sătmăreni, câștigul mare ar fi fost transformarea drumului european într-unul expres, cu viteze mai mari. În plus, sectorul de drum este unul extrem de tranzitat, iar măsurile suplimentare de siguranță care vin odată cu drumul expres ar fi putut contribui la scăderea numărului de accidente rutiere.

Normativul CNAIR prevede o viteză de 120 km/h pentru drumurile expres din zona de șes, asta deși, potrivit Codului Rutier, drumurile expres sunt în continuare asimilate celor europene și naționale. Documentele consultate nu explică dacă, odată construite mai multe drumuri de mare viteză, legislativul va opera modificări ale Codului Rutier.

Drumul expres, mai sigur pentru participanții la trafic

Drumul expres mai prevede și două sensuri de circulație cu cel puțin două benzi pe sens, separate de un spațiu median cu parapet de siguranță, pentru împiedicarea trecerii accidentale a vehiculelor pe calea opusă.

La fel ca și în cazul autostrăzilor, accesul pe drumurile expres se fac prin benzi pentru accelerare și decelerare și sunt dotate cu spații de parcare, baze de întreținere și garduri de protecție. În plus, drumurile expre nu intersectează la nivel cu nici o alta cale de comunicație. Intersecțiile cu alte căi de comunicații vor fi denivelate, spun specialiștii.









Tagsautostrada Norduluidrum expres
Previous Article

Statul distruge micii fermieri din județ! Carnea ...

Next Article

VIDEO. Un bărbat a mers la cumpărături, ...


ARTICOLE SIMILARE

  • LocaleTop News

    E oficial! Drumul expres Satu Mare – Oar și autostrada din Ungaria, unite pe hârtie

    decembrie 29, 2022
    By PresaSM
  • Locale

    VIDEO. Imagini spectaculoase cu Autostrada Transilvania. Care este gradul de finalizare

    martie 24, 2019
    By PresaSM
  • Locale

    VIDEO. Compania cu un magazin și în Satu Mare se alătură protestului pentru autostrăzi

    martie 11, 2019
    By PresaSM
  • Locale

    USR îl acuză pe Grindeanu că blochează drumul expres Satu Mare – Oar. Licitația, suspendată din martie

    iulie 16, 2024
    By PresaSM
  • Locale

    Drumul expres Baia Mare-Petea, promisiuni de accelerare a proiectului

    noiembrie 22, 2018
    By PresaSM
  • LocaleTop News

    11 km, cu 4 benzi! Centura municipiului Satu Mare, legată de drumul expres spre autostrada M49 Ungaria

    ianuarie 12, 2021
    By PresaSM

4 comments

  1. Oros vasile 7 noiembrie, 2019 at 07:34

    Nu se face autostradă în satu mare ar trebui deviat toate camioanele care trec prin satu mare spre oradea și baia mare sa nu mai intre nici unul in oraș să iasă din țară pe unde vor la … de parlamentari

    View Comment
  2. Coca Laru 10 noiembrie, 2019 at 13:52

    Ați uitat sau ați omis intenționat drumul expres Petea – Baia Mare inclus în masterplanul de construcții drumuri pentru perioada 2030-2032?!?

    View Comment
  3. PresaSM 10 noiembrie, 2019 at 14:05

    Nu era cumva 2200?

    View Comment
  4. Daniel 16 decembrie, 2019 at 19:58

    Idea de o autostrada nu este rea, dar nu se poate face un drum care sa lege și Clujul de aceasta autostrada. Sunt oameni care merg la Cluj și am vrea să evităm satele. O idee de legătură dintre Bistrița și Cluj nu se poate? Așa zisul „oraș” Beclean, prin el nu poate fi făcută o centură? Este un oraș îngrozitor de aglomerat.

    View Comment

Scrie un comentariu

Citește și:

  • LocaleTop News

    VIDEO. Accident pe Drumul Careiului. O dubă a lovit un camion cu butelii

  • Locale

    FOTO/VIDEO. Locatarii casei avariate de mașină au scăpat la limită. Șoferul a decedat

  • Locale

    FOTO. Poartă uriașă, printre cabluri de curent, la intrarea într-o comună din județ



© Copyright 2016-2022 PresaSM.ro. Toate drepturile rezervate.
Creat de ottoweb