În centrul cauzei se află un tipar repetitiv, întins pe aproape patru ani, în care același bărbat a urcat la volan fără să dețină permis de conducere și, pentru a trece de controalele din trafic, a folosit de fiecare dată același document contrafăcut – un permis aparent emis de autoritățile sârbe, pe numele său.
„ Schema” folosită la controale
De fiecare dată când era tras pe dreapta, inculpatul prezenta polițiștilor permisul „străin”. Documentul arăta ca unul autentic, cu serie și mențiuni privind mai multe categorii (AM, B, B1, BE, D1, F, M). Pe loc, agenții întocmeau procese-verbale pentru abaterile constatate (viteză, nefolosirea centurii, defecțiuni tehnice), iar bărbatul își continua drumul. Ulterior, verificările în bazele de date și schimbul oficial de informații cu autoritățile competente au demontat aparența de legalitate: nu exista niciun permis valabil emis pe numele lui – nici în România, nici în Serbia – iar înscrisul prezentat la controale era fals.
Cronologia celor șapte opriri în trafic (2018–2022)
-
20 mai 2018 – Seara, în municipiul Carei, este oprit pentru viteză și probleme la caroserie. Arată permisul „sârbesc”. Se întocmește proces-verbal contravențional.
-
27 iulie 2018 – Dimineața, pe DN 19, direcția Carei–(altă localitate), este depistat din nou la viteză. Prezintă același permis. Primește sancțiune.
-
11 septembrie 2020 – În localitatea Lucăceni, este oprit pe drumurile publice. Scoate din nou permisul „străin”. Este sancționat contravențional.
-
12 martie 2021 – Seara, în Carei, la volanul unui BMW, este amendat pentru nefolosirea centurii și defecțiuni tehnice. Arată același document.
-
24 mai 2021 – După-amiaza, tot în Carei, este tras pe dreapta; prezintă permisul „sârbesc”. Urmează o nouă sancțiune pentru centură și defecțiuni.
-
6 decembrie 2021 – Noaptea, în municipiu/zonă apropiată, conduce un autoturism cu număr provizoriu. Este depistat din nou la viteză și prezintă același „permis”.
-
9 octombrie 2022 – Dimineața devreme, pe DC 49, între Urziceni și o localitate învecinată, este oprit de un echipaj al Poliției de Frontieră. Din nou, același permis. De data aceasta, suspiciunile cu privire la autenticitate duc rapid la verificări aprofundate.
Ce au arătat verificările
-
Răspuns oficial extern: prin Punctul de Contact Porțile de Fier I s-a confirmat că autoritatea sârbă nu i-a emis inculpatului niciun permis de conducere.
-
Constatarea criminalistică: raportul de expertiză a stabilit că documentul este contrafăcut, nefiind un înscris oficial autentic.
-
Evidențe naționale: SRPCIV a confirmat că inculpatul nu deține permis emis de autoritățile române.
Contextul declarat de inculpat
În anchetă, acesta a spus că ar fi obținut „permisul” în 2015, pe când lucra în Italia, plătind 1.300 de euro unei persoane. Narativul său s-a prăbușit însă în fața probelor: răspunsurile oficiale, expertiza criminalistică și evidențele interne au dovedit că documentul este fals, iar dreptul de a conduce – inexistent. În fața instanței, bărbatul și-a recunoscut faptele și a cerut judecata în procedură simplificată.
De ce faptele sunt grave
Instanța a subliniat că nu vorbim de un incident izolat, ci de șapte acte materiale comise în baza aceleiași hotărâri infracționale: conducere fără permis și uz de fals la fiecare control. Conduita sa a creat un pericol real pentru siguranța circulației, mai ales că o parte din opriri au avut loc noaptea sau pe artere intens circulate (DN), iar abaterile contravenționale (viteză, lipsa centurii, defecțiuni) au agravat riscul.
---------------------
FOTO: Arhivă/Scop ilustrativ